“A legelső ülésen megmondtuk egymásnak, hogy az emberek félnek az atomenergiától. A nukleáris baleseteket el kell kerülnünk. ….Ha valaki egy új reaktort tervezett, és elénk terjesztette azzal, hogy ez már biztonságos, mi ezt mondtuk: a tervvel együtt meg kell magyarázni, hogy mi baj származhatik ebből a reaktorból. Tehát a tervezők, a mérnökök maguk mondják meg, hogy hol van a legveszélyesebb pont, és hogy annak a veszélynek mik lennének a következményei. Ha ezek a következmények tűrhetőek voltak, és ha mi ebben a bizottságban nem voltunk képesek egy nagyobb veszélyt előrelátni, akkor azt mondtuk amerikaiul, hogy O.K.!. ….Elmondom, hogy találtuk az első nagyobb szabású nehézséget. Sajátosképpen ez nem egy új reaktornál bukkant fel, hanem egy réginél. A háború alatt reaktorokat építettünk Hanfordban, Washington államban. Ezeket a reaktorokat vízzel hűtöttük, de a neutronokat elsősorban nem ezzel a vízzel, hanem grafittal lassítottuk. Ha ezen reaktorok vizet veszítenek, a neutronok még szinte ugyanolyan jól lelassulnak. De a víz neutronokat nyel el. Ha a reaktor vizet veszít, kevesebb neutron nyelődik el, megnő a reaktivitás. Érvelésünket végül is elfogadták, az ilyen (vízvesztésre reaktivitás növekedéssel reagáló) hanfordi reaktorokat bezárták. Amerikában nem is építettek többé ilyen reaktort. Szerencsére máshol sem, kivéve a Szovjetuniót. A csernobili reaktor ilyen volt. A csernobili baleset megmutatta: igazunk volt.”
Melyik bizottság tagjaként dolgozott ekkor? Mi annak a törvénynek a neve, melyre az idézetben utal?
1. Egy kartonlapra helyezz szorosan egymás mellé lapka-sajtokat. Mikrohullámú sütő forgótányérja helyére tedd be a kartonlapot, és kb. 15 másodpercig működtesd a sütőt. (A sütő teljesítményétől függően az idő módosulhat.) Milyen változást tapasztalsz a sajtokon? Magyarázd meg a látottakat!
2. Főtt tojás fehérjéből készíts vékony réteget és világítsd át asztali lámpa vagy zseblámpa fehér fényével. Mit tapasztalsz? Magyarázd meg a látottakat! Keress más anyagot, amellyel hasonló jelenséget idézhetsz elő!
3. Egy kb. 2 méter hosszú, átlátszó műanyag cső végéhez erősíts hozzá egy vékony üvegcsövet (pl. egy szemcseppentő csövét)! A műanyag csövet függőlegesen rögzítsd, a hozzá kapcsolódó üvegcsövet pedig vízszintesen! A műanyag csövet töltsd fel színezett vízzel (pl. céklalével). Mérd az időt, amíg a csőben felére, negyedére, nyolcadára csökken a víz szintje (vagyis mérd meg a vízszintsüllyedés “felezési idejét”)! Mit tapasztalsz? Melyik törvénnyel hozható kapcsolatba ez a mérés?
A II. forduló megoldásainak beküldési határideje: 2008. március 14.
Cím: Dr. Papp Katalin
SZTE, Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
e-mail: modszertan@titan.physx.u-szeged.hu
A borítékra írd rá: Játsszunk fizikát!