2. fordulĂł

Egy szeretetre mĂ©ltĂł tanĂĄrĂĄrĂłl, a legendĂĄs hĂ­rƱ “Patyi bĂĄcsirĂłl” a következƑ törtĂ©net jutott mindig az eszĂ©be Simonyi KĂĄrolynak: ”Szerettem az öreget, jĂĄrtam az ĂłrĂĄira... Igen csekĂ©ly kĂ©szĂŒlĂ©s utĂĄn mentem Patyi bĂĄcsihoz vizsgĂĄzni, mondvĂĄn eleget tudok fizikĂĄbĂłl, nagy a vizsgarutinom is, megbukni nem fogok....BeĂŒltĂŒnk szĂ©pen az öreghez Ă©s elkezdƑdött a vizsga. Meleg volt, izzadt a gyerek, izzadt Patyi bĂĄcsi is. A gyerek semmit sem tudott. “Istenem, istenem - mondta az öreg - nem buktathatom meg, jöjjön el Ășjra.” HĂ­vta a következƑt. Izzadt Patyi bĂĄcsi, izzadt a gyerek, ez sem tudott semmit. Jöttem Ă©n, odaadtam az indexemet, Ƒ vĂ©giglapozta, megtörölte a homlokĂĄt Ă©s Ă­gy szĂłlt a többiekhez: “TudjĂĄk, a pedagĂłguspĂĄlya nagyon nehĂ©z hivatĂĄs, de vannak szĂ©p pillanatai. Amikor annak lehetĂŒnk tanĂși, hogy az elvetett mag kikĂ©l.... MikĂ©nt a kollega indexĂ©bƑl lĂĄtom, szĂĄmomra most a jutalom percei következnek.” Elöntött a verejtĂ©k. Álltam kƑvĂ© dermedten, s azt gondoltam kĂ©tsĂ©gbeesve: drĂĄga jĂł Patyi bĂĄcsi, elrohanok, kiugrom az ablakon, soha-soha többĂ© nem jövök el kĂ©szĂŒletlenĂŒl, csak most engedjen el. De mĂĄr nem lehetett visszakozni. Én, aki Ășgy jöttem, hogy megbukni nem fogok, iszonyĂș csapdĂĄba estem. Felelnem kellett, jĂłl felelnem. Patyi bĂĄcsi pedig lassan Ășjra izzadni kezdett, egyre kĂ©tsĂ©gbeesettebben Ă©s egyre jobban.

Ki volt a vizsgåztató? Melyik két egyetemet végezte el pårhuzamosan Simonyi Kåroly?

1. Tölts fel egy szigetelƑ lapon ĂĄllĂł konzervdobozt egy fĂ©sƱ vagy egy mƱanyag vonalzĂł segĂ­tsĂ©gĂ©vel. Milyen mĂłdon tudnĂĄd megvizsgĂĄlni, hogy töltött ĂĄllapotban van-e a konzervdoboz? Hogyan lehetne “eltĂŒntetni” a konzervdobozon levƑ többlettöltĂ©st anĂ©lkĂŒl, hogy a dobozhoz Ă©rnĂ©l? Írj minĂ©l több lehetƑsĂ©get! Keress magyarĂĄzatot is a jelensĂ©gre!

2. Egy hĂ­res amerikai tudĂłsrĂłl neveztĂ©k el az elƑzƑ feladatban tapasztalt egyik jelensĂ©get. RĂłla ezt olvashatjuk A fizika kultĂșrtörtĂ©netĂ©ben: “ ... tudĂłs barĂĄti körĂ©t egy bĂșcsĂșvacsorĂĄra hĂ­vja meg. Vacsora elƑtt a folyĂł tĂșlsĂł partjĂĄra helyezett alkoholos Ă©gƑt villamos szikra segĂ­tsĂ©gĂ©vel gyĂșjtjĂĄk meg. Az ĂŒnnepi vacsora pulykĂĄjĂĄt ĂĄramĂŒtĂ©ssel ölik le, villanyozott pezsgƑspoharakbĂłl isznak a vilĂĄg hĂ­res elektrikusai egĂ©szsĂ©gĂ©re az elektromos battĂ©ria kisĂŒlĂ©sĂ©nek durrogĂĄsa között.” Ki ez a tudĂłs?

3. Egy szĂ­vĂłszĂĄlon hĂșzz keresztĂŒl egy hosszĂș vĂ©kony drĂłtot vagy cĂ©rnĂĄt. A kĂ©t vĂ©gĂ©t kösd ki Ășgy, hogy a drĂłt feszes legyen. FĂșjj fel egy lĂ©ggömböt Ă©s ĂŒgyesen erƑsĂ­tsd a szĂ­vĂłszĂĄlhoz ragasztĂłszalaggal, miközben zĂĄrva tartod a lĂ©ggömb szĂĄjĂĄt. Engedd el a lĂ©ggömböt! Merre indul el? Mi a jelensĂ©g magyarĂĄzata? Milyen vĂĄltoztatĂĄsokkal tudnĂĄd megnövelni a “lufi-rakĂ©ta” ĂĄltal megtett tĂĄvolsĂĄgot? Milyen mĂĄs anyagokbĂłl lehetne ilyen elven mƱködƑ rakĂ©tĂĄt kĂ©szĂ­teni?

Internet elĂ©rhetƑsĂ©g: http://www.jate.u-szeged/expphys/hirek.htm

II. fordulĂł megoldĂĄsainak bekĂŒldĂ©si hatĂĄrideje: 2002. februĂĄr 21.
CĂ­m: Dr. Papp Katalin
SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Simonyi KĂĄroly