Egy szeretetre mĂ©ltĂł tanĂĄrĂĄrĂłl, a legendĂĄs hĂrƱ âPatyi bĂĄcsirĂłlâ a következĆ törtĂ©net jutott mindig az eszĂ©be Simonyi KĂĄrolynak: âSzerettem az öreget, jĂĄrtam az ĂłrĂĄira... Igen csekĂ©ly kĂ©szĂŒlĂ©s utĂĄn mentem Patyi bĂĄcsihoz vizsgĂĄzni, mondvĂĄn eleget tudok fizikĂĄbĂłl, nagy a vizsgarutinom is, megbukni nem fogok....BeĂŒltĂŒnk szĂ©pen az öreghez Ă©s elkezdĆdött a vizsga. Meleg volt, izzadt a gyerek, izzadt Patyi bĂĄcsi is. A gyerek semmit sem tudott. âIstenem, istenem - mondta az öreg - nem buktathatom meg, jöjjön el Ășjra.â HĂvta a következĆt. Izzadt Patyi bĂĄcsi, izzadt a gyerek, ez sem tudott semmit. Jöttem Ă©n, odaadtam az indexemet, Ć vĂ©giglapozta, megtörölte a homlokĂĄt Ă©s Ăgy szĂłlt a többiekhez: âTudjĂĄk, a pedagĂłguspĂĄlya nagyon nehĂ©z hivatĂĄs, de vannak szĂ©p pillanatai. Amikor annak lehetĂŒnk tanĂși, hogy az elvetett mag kikĂ©l.... MikĂ©nt a kollega indexĂ©bĆl lĂĄtom, szĂĄmomra most a jutalom percei következnek.â Elöntött a verejtĂ©k. Ălltam kĆvĂ© dermedten, s azt gondoltam kĂ©tsĂ©gbeesve: drĂĄga jĂł Patyi bĂĄcsi, elrohanok, kiugrom az ablakon, soha-soha többĂ© nem jövök el kĂ©szĂŒletlenĂŒl, csak most engedjen el. De mĂĄr nem lehetett visszakozni. Ăn, aki Ășgy jöttem, hogy megbukni nem fogok, iszonyĂș csapdĂĄba estem. Felelnem kellett, jĂłl felelnem. Patyi bĂĄcsi pedig lassan Ășjra izzadni kezdett, egyre kĂ©tsĂ©gbeesettebben Ă©s egyre jobban.
Ki volt a vizsgåztató? Melyik két egyetemet végezte el pårhuzamosan Simonyi Kåroly?
1. Tölts fel egy szigetelĆ lapon ĂĄllĂł konzervdobozt egy fĂ©sƱ vagy egy mƱanyag vonalzĂł segĂtsĂ©gĂ©vel. Milyen mĂłdon tudnĂĄd megvizsgĂĄlni, hogy töltött ĂĄllapotban van-e a konzervdoboz? Hogyan lehetne âeltĂŒntetniâ a konzervdobozon levĆ többlettöltĂ©st anĂ©lkĂŒl, hogy a dobozhoz Ă©rnĂ©l? Ărj minĂ©l több lehetĆsĂ©get! Keress magyarĂĄzatot is a jelensĂ©gre!
2. Egy hĂres amerikai tudĂłsrĂłl neveztĂ©k el az elĆzĆ feladatban tapasztalt egyik jelensĂ©get. RĂłla ezt olvashatjuk A fizika kultĂșrtörtĂ©netĂ©ben: â ... tudĂłs barĂĄti körĂ©t egy bĂșcsĂșvacsorĂĄra hĂvja meg. Vacsora elĆtt a folyĂł tĂșlsĂł partjĂĄra helyezett alkoholos Ă©gĆt villamos szikra segĂtsĂ©gĂ©vel gyĂșjtjĂĄk meg. Az ĂŒnnepi vacsora pulykĂĄjĂĄt ĂĄramĂŒtĂ©ssel ölik le, villanyozott pezsgĆspoharakbĂłl isznak a vilĂĄg hĂres elektrikusai egĂ©szsĂ©gĂ©re az elektromos battĂ©ria kisĂŒlĂ©sĂ©nek durrogĂĄsa között.â Ki ez a tudĂłs?
3. Egy szĂvĂłszĂĄlon hĂșzz keresztĂŒl egy hosszĂș vĂ©kony drĂłtot vagy cĂ©rnĂĄt. A kĂ©t vĂ©gĂ©t kösd ki Ășgy, hogy a drĂłt feszes legyen. FĂșjj fel egy lĂ©ggömböt Ă©s ĂŒgyesen erĆsĂtsd a szĂvĂłszĂĄlhoz ragasztĂłszalaggal, miközben zĂĄrva tartod a lĂ©ggömb szĂĄjĂĄt. Engedd el a lĂ©ggömböt! Merre indul el? Mi a jelensĂ©g magyarĂĄzata? Milyen vĂĄltoztatĂĄsokkal tudnĂĄd megnövelni a âlufi-rakĂ©taâ ĂĄltal megtett tĂĄvolsĂĄgot? Milyen mĂĄs anyagokbĂłl lehetne ilyen elven mƱködĆ rakĂ©tĂĄt kĂ©szĂteni?
Internet elĂ©rhetĆsĂ©g: http://www.jate.u-szeged/expphys/hirek.htm
II. fordulĂł megoldĂĄsainak bekĂŒldĂ©si hatĂĄrideje: 2002.
februĂĄr 21.
CĂm: Dr. Papp Katalin
SZTE KĂsĂ©rleti Fizikai TanszĂ©k
Szeged, Dóm tér 9. 6720
Jelige: Simonyi KĂĄroly